Tempļa celšana

„Māci mani, Kungs, Tavu ceļu, lai es

staigāju Tavā patiesībā; noskaņo manu

sirdi visnotaļ tā, lai es Tavu vārdu bītos.”

Psalms 86:11

Par tempļa celšanu cilvēkā, kurš radīts pēc Dieva tēla un līdzības (Bereišit 1:26-27), kuru Dievs radīja debesīm piederošā un zemei piederošā radīšanas sestajā dienā, bija Dieva iepriekš nolemts pirms pasaules radīšanas. Tika radīts debess cilvēks (kurā tika paredzēts uzcelt Dēla templi), un pēc tam zemes cilvēks (Bereišit 2:7).                              Par tempļa celtniecību cilvēkā, caur pravieti Zeharju (Zeharja 6:12-13) un Malahiju (3:1), Dievs paziņoja Israēla sabiedrības cēlājiem – Augstajai sapulcei. Caur šiem praviešiem Dievs savienoja Tanahu ar otro rakstu daļu, kura saucas „Jaunā Derība”.

Par grāmatas nosaukumu: „Mūsu Kunga Jēzus Kristus Jaunā Derība” (krievu val. sinodālajā tulkojumā un arī 1877. g. Bībelē). Titullapa ar tādu virsrakstu atdalīja ebreju Rakstu daļu – Tanahu no „kristiešu jaunās derības”, grāmatas, kuru (evaņģēlijus un mācekļu vēstules) uzrakstījuši ebreji, kuriem Tanahs bija pamatā, viņu jūdu ticībai. Skumjš fakts, jo, pirmkārt, tā vietā, lai pievienotu pagānisko pasauli Israēla Dievam, notika sadalīšanās. Otrkārt, sadalīšanās negatīvi ietekmēja to, kas ir pats galvenais kristiešiem – Israēla Mesijas atzīšanu, caur Kuru ir attaisnošana.

Grāmata nav juridisks dokuments, saskaņā ar kuru tiek slēgts kaut kāds līgums. Grāmata „Jaunā Derība” stāsta par jaunās derības slēgšanas nosacījumiem caur derības Eņģeli – Ješua Ha-Mašiahu. Šos nosacījums saprotami visos sīkumos izklāsta Tanaha pravieši, kuri mums paziņojuši Kunga Cevaota gribu. 300 gadu garumā, sākot ar Ješaju un beidzot ar pravieti Malahiju.

„Dievs vecos laikos daudzkārt un dažādi runājis caur praviešiem uz tēviem (par jauno derību), šinīs pēdīgajās dienās (m.ē. pirmais gadsimts) uz mums ir runājis caur Dēlu, ko Viņš ir iecēlis par visu lietu mantinieku, caur ko Viņš arī pasauli radījis.”     

                  Ebrejiem 1:1-2, autora skaidrojums

Pirms runāt par to, ko tad Dievs teica Sinajā, apstiprināsim iepriekš sacīto ar rakstiem. Par jaunu derību Dievs runāja labu laiku iepriekš, caur praviešiem, sākot ar Ješaju (59:20-21). Jaunā derība tiks slēgta ar Ciānas Izpircēja starpniecību

וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל וּלְשָׁבֵי פֶשַׁע בְּיַעֲקֹב נְאֻם יְהוָה׃

„Un pie Ciānas atnāks Izpircējs, un pie tiem, kas nožēlojuši grēkus Jakovā (Israēlā) – saka Adonai.”

Ješaja 59:20, autora tulkojums

Jaunās derības nosacījumi: Dieva Gars un Viņa Vārdi mājos viņos (dzīvos) – izpirktajos Israēla dēlos. 21. panta vārdus var attiecināt gan uz tiem, kas grēkus nožēlojuši Jakovā, gan arī uz Izpircēju – viens Vārds.

וַאֲנִי זֹאת בְּרִיתִי אוֹתָם אָמַר יְהוָה

„Un Es – lūk Mana derība ar viņiem, teica Tas Kungs:

רוּחִי אֲשֶׁר עָלֶיךָ וּדְבָרַי אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי בְּפִיךָ  לֹא-יָמוּשׁוּ מִפִּיךָ וּמִפִּי זַרְעֲךָ וּמִפִּי זֶרַע זַרְעֲךָ אָמַר יְהוָה מֵעַתָּה וְעַד-עוֹלָם׃

…Mans Gars, kas tevī mājo, un Mani vārdi, ko Es liku tavā mutē, nezudīs no tavas mutes un no tavu bērnu, un bērnu bērnu mutes no šī laika mūžīgi! – saka Tas Kungs.”

Ješaja 59:21,Tanahs

Iepriekšminētā tekstā es sadzirdēju vārdus no Toras par pravieti no Dieva. 

נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ׃

„Es viņiem celšu pravieti, kāds tu esi, no viņu brāļu vidus, un Es likšu Savus vārdus viņa mutē, un viņš runās uz tiem visu, ko Es tam pavēlēšu.”

Šoftim, Dvarim 18:18, Tora

Ciānas Izpircējam un Ciānas tautai būs vieni Dieva vārdi. Dieva Gars savienos tos, kas saucas Israēls (Ješaja 49:3). Katrā no Jakova dēliem tiks uzcelts Gara templis.

Tajās traģiskajās dienās, kad Israēla Dievs uz 70 gadiem izkliedēja Savu tautu, izpostīja Jeruzalemi un nodedzināja Savu Templi (ar haldeju rokām), sodīdams par derības noteikumu pārkāpšanu, Kungs Cevaots caur pravieti Jirmeju paziņo: ka Viņš paliek derībā ar Savu tautu un noslēgs jaunu derību (Jirmeja 31:31-33).  

הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-יְהוָה וְכָרַתִּי אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה׃

„Redzi, nāk dienas”, saka Kungs „kad Es slēgšu jaunu savienību ar Israēla namu un ar Jūdas namu, <>

נָתַתִּי אֶת-תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל-לִבָּם אֶכְתְּבֶנָּה וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ-לִי לְעָם׃

„…Es ielikšu Savus likumus iekš viņiem un viņu sirdīs to ierakstīšu, un Es būšu viņu Dievs, un tie būs Mana tauta.”

Jirmeja 31:31,33

Šeit viss ir ļoti skaidrs. Dievs apsola slēgt jaunu derību ar Israēla namu un ar Jūdas namu. Dievs slēgs derību ar tautu, ar kuru Viņš jau ir Derībā, bet uz atjaunotiem nosacījumiem.

Galvenie nosacījumi jaunajai derībai: katrs ebrejs zinās savu Dievu, un katra ebreja sirdī būs Dieva Tora, – tā arī ir Dieva Tempļa uzcelšana cilvēkā.

Jaunā derība tiks slēgta pēc tām dienām. Jaunā savienība tiks slēgta caur Dieva kalpu – צֶמַח – Cemahu – Atvasi.

כִּי-הִנְנִי מֵבִיא אֶת-עַבְדִּי צֶמַח׃

„…Es likšu nākt Savam kalpam Cemaham.”

כִּי הִנֵּה הָאֶבֶן אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ

„Un redzi, tai akmenī, ko es noliku Jehošua priekšā…”

עַל-אֶבֶן אַחַת שִׁבְעָה עֵינָיִם הִנְנִי מְפַתֵּחַ פִּתֻּחָהּ נְאֻם יְהוָה צְבָאוֹת וּמַשְׁתִּי אֶת-עֲו‍ֹן הָאָרֶץ-הַהִיא בְּיוֹם אֶחָד׃

„… uz šī viena akmens – septiņas acis; lūk, Es izgrebšu uz viņa tā uzrakstu, saka Kungs Cevaots, un izlīdzināšu šīs zemes grēku vienā dienā.”

Zeharja 3:8-9

הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-יְהוָה וַהֲקִמֹתִי לְדָוִד צֶמַח צַדִּיק וּמָלַךְ מֶלֶךְ

„Lūk, nāk dienas, – teica Adonai – un, kad Es izaudzēšu Dāvidam taisnīgu atvasi; un valdīs ķēniņš…”

וְהִשְׂכִּיל וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ׃

„…būs gudrs, un (Viņš) spriedīs tiesu (uzturēs) taisnību Valstī (uz zemes).”

בְּיָמָיו תִּוָּשַׁע יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל יִשְׁכֹּן לָבֶטַח וְזֶה-שְּׁמוֹ אֲשֶׁר-יִקְרְאוֹ יְהוָה צִדְקֵנוּ׃

„Viņa dienās Jūda tiks izglābts un Israēls dzīvos drošībā, un, lūk, Viņa vārds: Adonai mūsu taisnība.”

Jirmeja 23:5-6, autora tulk.

Vārdi: צֶמַח – augs, חֹטֶר – dzinums – latviešu tulkojumā apvienoti zem viena vārda – atvase.

Vārds: Atvase – norāda uz citām rakstu vietām: Ješaja 11:1-5, 9-10 un Jirmeja 23:5-6, kurās atklājas bagāta informācija par brīnišķīgo Israēla nākotni savienībā ar Dāvida dēlu – Israēla Mesiju.

וְיָצָא חֹטֶר מִגֵּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה׃

„Zars (Atvase) riesīsies no Jisaja (Isaja) stumbra un pēctecis no viņa saknes nesīs augļu.”

וְנָחָה עָלָיו רוּחַ יְהוָה רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת יְהוָה׃

„Un no augšienes pār to nāks Adonaja Gars, gudrības un sapratnes gars, padoma un spēka gars, zināšanu gars un Adonaja bijības gars.”

Ješaja 11:1-2, autora tulkojums

Israēla Dievs caur praviešiem paziņo, ka, slēdzot jauno derību, starpnieks starp Dievu un Israēlu būs Ciānas Izpircējs, Kurš celsies no Jisaja saknes (Dāvida sakne), kā Dievs to apsolīja Dāvidam.

„Dievs daudzkārt un dažādi…” No visas šīs daudzveidības mēs apskatīsim trīs Rakstu vietas Tanahā, ar kurām pilnīgi pietiks, lai iegūtu skaidru priekšstatu par jaunās derības principiem. Pamatprincips – Dievs nepārkāpj tās savienības līguma nosacījumus, kuru Viņš slēdzis ar Avrahamu. Dievs ir uzticīgs uzticīgajam Avrahamam! Un tādēļ Avrahama sēklai, kaut arī tā tiek sodīta par līguma nosacījumu pārkāpšanu, Dievs saglabā savienību, pateicoties Avrahamam, kurš saņem tam apsolīto viņa sēklā. Visi nākošie līgumi (tāpat kā līgums ar Avrahamu) nāk no augšienes, un to nosacījumi tiek diktēti no Augstākās savienības puses. Tie, kas pieņem līguma noteikumus – pieņem tos uz mūžīgiem laikiem! Jaunā derība, principā, ir atjaunota, jo saglabā(!) iepriekšējos līguma nosacījumus. Iepriekšējie līguma nosacījumi, caur cilvēka atjaunošanu, kļūst par cilvēka īpašumu (mantojumu), jo viss, kas nāk no Dieva, ir nepieciešams cilvēkam.

Tādēļ jaunās derības galvenais nosacījums ir cilvēka ATJAUNOŠANA. Pats cilvēks nav spējīgs sevi izmainīt, un tādēļ cilvēkam tiek sūtīta palīdzība – Ciānas Izpircējs, צֶמַח Atvase – Adonai – mūsu taisnība! Par to Dievs daudzkārt un dažādi runājis caur praviešiem uz tēviem… 300 gadus!

„…šinīs pēdīgajās dienās (mūsu ēras 1. gs) uz mums ir runājis caur Dēlu…”

 Ebrejiem 1:1